vrijdag 26 oktober 2007

Fietssnelweg Amsterdam-Utrecht is klaar?


ex-station Abcoude

Naar de lijst "Knelpunten ten zuiden van Amsterdam"

De Weesperzijde, Rijksstraatweg, Abcouderpad, Utrechtse Baan is de lineaalstrakke opmaat naar de werkweg langs de Hogesnelheidslijn, die eind 2006 fietspad zou worden.
Nu zijn ze nog niet klaar, en de noodbrug in Abcoude moet ook nog door een echte fietsbrug worden vervangen. Maar het verlegde fietspad Abcoude-Baambrugge langs de spoorlijn is al voorjaar 2007 opgeleverd, en daar staan ook nog steeds hekken en lintjes op wethouders te wachten..
Trouwens, die werkweg is informeel niet echt afgesloten: als er hekken dicht zijn dan is er altijd wel iets met het slot, of kun je aan de zijkant langs de hekken. Fietsers worden gedoogd.

Kaartje

Supersaai is de fietsroute wel: aan het einde kom je langs het Amsterdam-Rijnkanaal terecht, en zolang je niet bij Nigtevecht kunt overwippen naar de Vecht en er ook geen fietspad aan de overkant van de Angstel ligt heb je richting Utrecht weinig keus.

NIEUW Er zijn vergaande plannen om het door de spoorverdubbeling verdwenen fietspad aan de oostzijde van de spoorbaan te vervangen door een fietspad aan de westzijde van de spoorbaan, dat dan aansluit op het nog bestaande deel van het fietspad in Abcoude. Vorige week donderdag heeft de gemeenteraad van Abcoude ingestemd met het verzoek van Groengebied Amstelland om hieraan medewerking te verlenen.
Groengebied Amstelland zal nu in overleg met ProRail en de gemeente Abcoude de plannen uitwerken.


Vroeger hadden wij in Amsterdam de regel: bij wegwerkzaamheden wordt aan voetgangers EN fietsers altijd doorgang verleend.
De laatste jaren worden wel eens onwetende aannemers van buiten ingehuurd die onvoldoende maatregelen nemen of zelfs verwarrende, fout gespelde en anderszins onjuiste verbodsborden plaatsen - zou dit ook zoiets zijn?
Ik heb er niemand op kunnen aanspreken want ze zijn er bijna nooit..

Op deze weblog is een openbare discussie mogelijk door gebruik van de reactieknop.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Onwetende bestuurders zul je bedoelen: de werkweg wordt afgesloten en er is geld gevonden voor een nieuw pad dat de groene fietser de nieuwbouwwijken van Abcoude instuurt..
Heb je een recreatiegebied dat aansluit op het landelijk gebied en dan geef je nog extra geld uit om te voorkomen dat de recreant lekker in het groen blijft!
Veiligheid langs het spoor? Drie kilometer verderop bij Baambrugge heeft het hek langs de spoorbaan een overstaphoogte van 50 centimeter - vanaf het fietspad dat daar wel mag lopen ja.

Anoniem zei

Het is nog leuker geworden: als de hekken toch dicht zijn (er staan nu hekken die ook voor fietsers afsluitbaar zijn) is de werkweg nog steeds over de volle lengte toegankelijk via een schelpenpad aan de Amsterdamse kant.
Ik heb mijn fiets aan de Abcouder kant al eens over het hek moeten gooien om verder te kunnen - en al heb ik een liesbreuk, het hek zelf is dan toch wel weer voetgangersvriendelijk. Prorail is net zoiets als een overijverige boer die koeien binnenboord wil houden en meteen wandelaars hindert...